Zoekmachine optimalisatie tips voor een nieuw bedrijf Zoekmachine optimalisatie tips voor een nieuw bedrijf

Zoekmachine optimalisatie tips voor een nieuw bedrijf

Het kan intimiderend zijn om te beginnen met zoekmachine optimalisatie. Zeker als je net begint en moet vechten voor een plekje tussen allerlei grote spelers. Gelukkig is er op internet talloze informatie te vinden over zoekmachine optimalisatie en de best practices in dit vakgebied. Hier onder geven we wat tips die iedereen kan gebruiken om aan zoekmachine optimalisatie te doen.

Het begrijpen van zoekmachine optimalisatie

Voordat je kan beginnen met zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om te begrijpen wat zoekmachine optimalisatie is en hoe het in elkaar steekt. Aan de basis is het doel van zoekmachine optimalisatie om je eigen website hoog te laten scoren op bepaalde zoektermen. Je moet dus zoektermen kiezen die goed passen bij jouw bedrijf, zodat zowel Google als de bezoekers snappen waar je website over gaat. Wil je schoenen verkopen? Dan wil je niet hoog scoren op zoektermen als picknicktafels. Het doel van zoekmachine optimalisatie is om;

  • Google te laten snappen waar je bedrijf over gaat

  • Daarmee bezoekers te trekken naar je website

  • Deze bezoekers converseren (hoewel dit niet direct onder zoekmachine optimalisatie valt heeft zoekmachine optimalisatie geen nut als je er geen profijt uit haalt, en dus is het toch met elkaar verbonden)

Zoektermen bepalen

De eerste stap voor het beginnen met zoekmachine optimalisatie is om te bepalen op welke zoektermen je hoog wil scoren. Voordat je dat bepaalt kan je namelijk geen zoekmachine optimalisatie uitvoeren. Kies zoektermen die zowel passen bij jouw bedrijf als zoektermen die nog niet helemaal verzadigd zijn. Voor een zoekterm als ‘schoenen kopen’ zijn al veel spelers die veel tijd en geld hebben om hier tegen aan te gooien. Dan is het als kleine speler heel lastig (lees; onmogelijk) om hier tussen te komen staan. Als je een meer specifieke zoekterm kiest wordt het een stuk makkelijker om hoog te scoren op een zoekterm. Bijvoorbeeld ‘vrouwenschoenen met naaldhak groen maat 38’. Hier wordt een stuk minder op gezocht maar het is dan ook makkelijker om op te scoren. Maak hier een goede afweging van en kies zoektermen die bij jouw bedrijf passen.

Reageren is niet mogelijk.