Milieuvriendelijke scooter Milieuvriendelijke scooter

Onze generatie anno 2020 is bewust van het milieu probleem omtrent vervuiling en het uitputten van fossiele brandstof en kijken voor traditionele benzine voertuigen steeds meer naar alternatieven zoals de elektrische scooter. Door middel van de tv, radio en het internet proberen overheden en bedrijven in te spelen in ons gedrag. Het is de bedoeling dat wij groener gaan consumeren, dat wilt zeggen milieubewust. Twee jaar geleden werd er in Nederland 158.904 elektrische en hybride auto’s geconstateerd en over de hele wereld werd dit aantal op 3 miljoen geschat. Naast de elektrische auto’s zijn ook de elektrische scooters flink in opkomst.

Scooter van de toekomst

Ons landje is klein ten opzichte van andere reuzen zoals de VS en China, maar toch kunnen wij veel betekenen door het goede voorbeeld te laten zien. Nederland heeft zodoende ook de wens om de CO2 uitstoot te verminderen. Hiervoor heeft de overheid enkele doelen gesteld. Zo wilt de overheid stoppen met de verkoop van benzine scooters per 2025 en overstappen naar elektrische scooters. De overheid heeft al enkele maatregelen genomen om dit te realiseren door milieuzones op te leggen en subsidies beschikbaar te stellen. Ook bedrijven spelen hierin een rol door technische ontwikkelingen waardoor de aanschaf betaalbaarder wordt gemaakt. De elektrische scooter is dus de scooter van de toekomst.

Ecooter ontwikkeling

De benzine scooter bestaat al jaren en daar weten we al wat meer van af, maar waarin liggen de technische verschillen in verhouding met een benzine scooter? De voornaamste verschil ligt in het motorblok. Zo loopt de benzine motor op benzine en de elektrische motor op elektriciteit dat opgeslagen zit in de accu. Mede doordat elektriciteit steeds duurzamer wordt opgewekt en goedkoper is dan benzine maakt het de overstap steeds interessanter.

Nog meer pluspunten op een rijtje

  • De Ecooter heeft meer trekkracht dan de benzine scooter waardoor het eerder op topsnelheid bevindt. 
  • De Ecooter is overal op te laden door de handige koppeling met de normale stopcontacten
  • Er is minder onderhoud nodig doordat de Ecooter minder bewegende onderdelen heeft dan de benzine scooter. Er wordt olie gebruikt voor die onderdelen, maar er is hoe dan ook slijtage.
  • De Ecooter zorgt voor minder tot geen geluidsoverlast. 
  • De Ecooter rijdt comfortabeler doordat er geen trillingen zijn vanuit de motor.

Nadelen Ecooter ten opzichte van traditionele scooter

  • De Ecooter kan een minder grote afstand leggen met de accu in verhouding tot een volle benzine tank.
  • Het opladen kan 4 tot 8 uur duren wat aanzienlijk langer is dan even tanken bij de benzinestation. Het verschil in tijd zit hem in het soort accu (lithium of gel) en of er gebruik wordt gemaakt van de normale- of snel-oplader. 
  • In totaal gaat de accu ongeveer 2000 oplaadbeurten mee. Dit staat ongeveer gelijk aan 200.000 kilometer rijden. Daarna moet de accu vervangen worden en dat kan relatief grote kosten met zich meebrengen.
  • Tot slot is het opvoeren van de scooter veel minder gemakkelijk dan bij de traditionele benzine scooter. Bedenk daarom bij aankoop goed hoe snel je de scooter wilt laten rijden.
Reageren is niet mogelijk.